Sjostrand Coffee Denmark

Vores koncept er opbygget af en familie med passion for bæredygtighed, design og – selvfølgelig – rigtig lækker kaffe. Vi prøver at inspirere til en grønnere livstil med simple, men dog banebrydende innovationer.

Fra idé til skandinavisk stilikon

En espressomaskine i julegave blev startskuddet for en rejse, der startede tilbage i 2011 og endte med Sjöstrand’s elskede espressomaskine. Kapsler i metal og maskiner i plast var hverken æstetisk eller etisk tiltalende. Det er grunden til, at idéen om at lave kapselkaffe til en bæredygtig og skandinavisk designoplevelse blev skabt. Så Sjöstrand valgte ikke bare at lave kaffe, men også at designe deres egen espressomaskine.

“Vi havde en vision og var naive nok til at starte. Et stærkt fundament af værdier i design og miljø gav os nok inspiration til at starte med at udvikle Sjöstrand Coffee Concept”
– Niklas Gustavsson, Sjöstrand Coffee

 

Grundtanken var skandinavisk minimalistisk design, da de første skitser af Sjöstrand’s kaffemaskine blev lavet. Det primære var de rette linjer, og så blev håndtaget tilføjet for at skabe følelsen af, at man selv en espresso, selvom det er en kapselmaskine. Stålrækværket på toppen er et designelement, der også gør det muligt at stille et par kopper på toppen uden at risikere, at de falder ned under kaffebrygningen. Gamle traditionelle italienske espressomaskiner har inspireret til designet af kaffeudløbet, og dets fremtoning får en til at tænke på god kvalitetskaffe.

Meget tidligt i designprocessen blev det valgt at bruge rustfrit stål til at fremstille maskinen. Det er et naturligt materiale, som er meget elegant med dets skinnende spejl-finish. Et af de mere centrale designelementer var logopladen med Sjöstrand’s brand. For at fremtone maskinens robusthed blev skrue pladen skruet på. Det skulle minde om gamle husholdningsapparater, hvor det robuste skilt giver et indtryk af power og kvalitet, og at intet blev overladt til tilfældighederne.

Udover hårdt arbejde er udvikling af en ny elektronisk enhed ekstremt udfordrende. At finde den rigtige fabrikant til kaffemaskinen var en kæmpe udfordring, og arbejdsprocessen startede derfor på internettet. Til at starte med begyndte forhandlingerne med fabrikanterne over nettet, men efterhånden blev det til mange besøg på produktionsstederne, og i dag er alle underfabrikanter, der bidrager til kaffemaskinen, besøgt.

“Når man kigger tilbage, er det forståeligt, at det for det meste er større virksomheder, der udvikler den slags produkter.”

For at sikre alle maskindelenes kvalitet var en masse test nødvendige. Sjöstrand lærte af Ethical Coffee Company, der på det tidspunkt var en partner, at 7.500 udvindinger var et godt mål for at sikre høj kvalitet. Det betyder altså; bryg 7.500 kopper med maskinen for at garantere kvaliteten. Testene blev lavet hjemme i Niklas’ vaskerum, og lugten efter brygningen af omkring 500 kopper kaffe om dagen var intens, men det gav stadig en veltilpas følelse.

I dag er Sjöstrand’s espressomaskine er stilikon mellem kapselmaskiner, og maskinen bliver solgt i over 25 lande. I begyndelsen blev den også solgt under andre brands, men det patenterede design er Sjöstrand’s eget. Det fantastiske resultat af en julegave og en fast overbevisning om at ændre kapselkaffe til et bæredygtigt koncept med et elegant design til hverdagsluksus!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev


Du bruger en for gammel browser

Gamle browsere understøttes kun delvist af ny teknologi og giver ikke websitet en retfærdig chance for at leve op til dets potentiale. Du kan let downloade en anden webbrowser, som virker bedre. Here is onyl a few modern browsers that works great!

Opdatér min browser

Jeg vil gerne fortsætte alligevel